Zbog beskonačnog niza događaja i obaveza u mom životu, koji se smenjuju kao na poludeloj filmskoj traci, do jula meseca ove godine sam mislio da neću više putovati igde van zemlje (bio sam u Budimpešti sa ekipom Ekoslavije) - ali, kod mene đavo nikada ne spava. Kao ni bliski ljudi koji su rešeni da se pozabave onom narodnom "teško žabu u vodu naterati". Kre-kre.

Moj vrli prijatelj Stefan mi je postavio ultimatum, nakon dugogodišnjeg moljakanja da se smislim i otputujemo negde van Srbije i to mu je konačno uspelo - destinacija: Valeta, glavni grad Malte, produženi momački vikend.

Prvi put sam leteo avionom u životu, posetio ovu ostrvsku državu i prvi put sam se kupao u Sredozemnom moru.

Istorijat Malte i ostalo, molim vas, potražite na internetu, jer sam ovaj tekst osmislio kao DIY turistički vodič, stavku po stavku, čisto da imate u vidu šta možete za vrlo štedljivu sumu novca obići, videti i doživeti u Valeti (i malo dalje). Sve fotografije su iz lične arhive.

Avionska karta, povratna je izašla oko 100e (prevoznik Wizzair), AirBnB smeštaj oko 100e za četiri dana (po osobi, sve pohvale za domaćicu), taksi iz Luqa-e (Lu'e) oko 12e i naravno troškovi tokom boravka, što zavisi od vaših navika i budžeta. Odmah da napomenem da smo zaobilazili klubove i izlaske u iste, jer tamo vrlo lako možeš ostaviti ušteđevinu (ako je imaš uopšte u ovoj ekonomiji) i par lanaca zemlje, koje ćeš nenadano da proćerdaš. Upozoreni ste.

I dan: MEDITERANSKE VEČERI I CVRČCI IZ MEKSIKA

* Restoran "Angela's" - prva stanica za doručak, uslužio nas je brat Makedonac i saznali smo da jedno naselje u blizini Valete zovu "mali Beograd" - ne možeš pobeći nigde od Balkana, čoveče. Pošto nisam tu da recenziram restorane, meni je sve bilo potaman, gde god da sam jeo, hahahaha.

* "Meli Bookstore" - kao pravovernim knjiškim moljcima, odmah u blizini je antikvarnica/knjižara koju smo obišli. Moj rezultat: ćaletu sam uzeo zbirku modernih priča inspirisanih stvorenjem iz "Frankenštajna" ("The Ultimate Frankenstein: New Stories by Some of the World's Leading Authors"), a sebi za uspomenu i sećanje dugo, biografiju Iana Curtisa "Touching from a Distance", oba su britanska izdanja, doduše. Nisam ni trepnuo.

Osnivač Valete sa skejtom, majke mi

* Pokušaj ulaska u Nacionalnu Biblioteku Malte - ovog puta sam samo ja bio manijak i u skladu sa mojom trve profesijom, hteli smo da obiđemo zdanje, ali su se isprečili tehnički razlozi.

* "Tikka bar" - vrlo ljubazna i ljupka konobarica u Metallica majici me je razočarala nepostojanjem rock/metal scene u Valeti, pih. Pivo je bilo odlično, s druge strane, "Farsons Double Red" (stil: Red Ale, Imperial/Double) i "Farsons Green Hop IPA" (stil naveden). Fotografija mene kako sedim ispred nacionalne biblioteke i pijem pivo koje je ispunilo moja očekivanja, nema dalje (fotografija iznad).

* Stene đe sam se samo ja kupao na obodu grada - u blizini je trajekt (ferry) do susednog gradića Sliema, ali pošto sam video ljude da se kupaju, zanemario sam činjenicu da nisam poneo kupaće gaće, jurio malu krabu po steni da je fotkam, jednom se živi. Slušali smo bossa novu i pili najrasprostranjenije pivo, malteški "Nektar" koji se zove CISK (izgovara se Ćisk). Pili smo ga iz limenke, kao i točeno, u više navrata kasnije.

* Lower Barrakka gardens i memorijalno zvono - mesto koje se pominje u većini lifestyle blogovima (Il-Barrakka t'Isfel), koje je lepo uređeno mesto za šetnju i predah uz pogled na more. Ništa posebno, samo da posediš i odmoriš, baciš pogled na spomenik seru Alexandru Ball-u u obliku hrama u neoklasicističkom stilu. U blizini je i memorijalno opsadno zvono u spomen malteškim vojnicima koji su poginuli u Drugom svetskom ratu (Siege Bell War Memorial).

* Kupanje br. 2 i poseta kafiću "Gino's" - pili smo CISK Excel, koji bi trebao da sadrži manje ugljenih hidrata. Ma da. Poseta kamenitoj plaži je upriličena veličanstvenim usponima po malim stenama, uskim prolazima i padovima sa moje strane, jer sam smotan. Tu sam prvi put naleteo na meduzu, za čiju vrstu sam kasnije shvatio da je bezopasna.

* St. Paul Shipwreck church (Crkva brodoloma svetog Pavla apostola) - prelepa barokna crkva, ukratko. Ono što je bilo isto kao i u svakoj katoličkoj crkvi, jesu bakice koje su stalni inventar i moli se krunica (brojanica), stoga je isto kao i da sam otišao u svoju župu (parohiju). (Ko do sada nije znao da sam katolik, sad zna :D)

* Upper Barrakka gardens - isto i kao "donja" bašta, s razlikom što se odatle ispaljuju počasne salve iz topova sa ćorcima, što smo propustili, ali smo čuli u ranim popodnevnim satima iz daljine.

* Restoran "TAS-SOLI" - prvi put sam se usudio da jedem morske plodove. Najviše su mi se svideli pipci hobotnice. Da podsetim da sam ja ravničarsko dete i da nemam pristup moru, a to što dođe kod nas je upitnog kvaliteta. Ceo pladanj je stradao, ali nismo bili okrivljeni za zločin, iako je preko restorana policijska stanica.

* "Ginscal Agave" bar - u blizini našeg smeštaja je bio mali bar u kome se, uprkos zbunjujućem nazivu, služi samo mezcal (googlaj!). Ne, to nije tequila, ovo je bila za mene potpuno druga dimenzija. Na preporuku konobarice, popio sam shot mezcala pod nazivom "Vida" (hajde ljubitelji meksičkih serija), dok je sapatnik (dok me je gledao kako pijem čistak hahaha) pio "Maltese Donkey", kao varijantu koktela "Russian Mule" sa mezcalom. Mezcal se tradicionalno služi sa kriškama narandže (ja sam dobio i ananas), začinjen solju i čilijem i - sušenim, usoljenim cvrčkom. Raspametio sam se. Naspram tekile, meskal se pije OPREZNO, u gutljajima, jer nismo stoka, već prosvećeni ljubitelji alkohola. Srećom, pa krevet nije bio daleko.

II dan: IDEMO PREKO ZEMLJE MALTEŠKE

* "Manouche bar" - kafa i doručak. U većini slučajeva smo pili 'americano', jer smo obojica patili za turskom kafom, koju, evidentno, nigde ne služe.

### Autobuska linija 44 nas je odvela na severo-zapad Malte, tačnije na peščanu plažu "Golden Bay".

* Kafić "The Apple's Eye" - overeno pivo.

* Kupanje + anatomija mlohave meduze - nisam se do sad sretao sa meduzama (vrsta je Cotylorhiza tuberculata), mahom su bezopasne, ali sam ih ipak malo čačkao.
U plićaku su plutali i delovi meduze koji su se i dalje pomerali (!).

### Valletta

* Fontana Triton - za fotografisanje i posmatranje, ništa specijalno.

* "D'Office" (večera)

* Spazzju Kreattiv - izložbeni prostor i bioskop, koji služi kao kreativni centar. Tom prilikom su bila prisutna dela i instalacije umetnika koji pripadaju LGBT populaciji i koji dolaze iz država gde ne gledaju baš blagonaklono na pomenutu grupaciju. Najinteresantnija je, barem meni, bila postavka ubrusa za skidanje šminke, koju su skidali drag-queenovi, a otisci su izgledali poprilično bizarno.

* Pogled sa Centralne banke Malte - panorama koja verovatno i danju izgleda prilično impresivno, ali u večernjim satima je pogled na grad fenomenalan.

* "Babel" bar - kafić koji me podseća na "Grunf" (malo lokalpatriotizma) je organizovao jam session, njih nekolicina i saksofonistkinja, bilo je odlično. Tom prilikom je sa nama seo Andy, koji živi u Češkoj i ima mađarsko-ukrajinsko poreklo, pa smo mogli da se uverimo da mađarske psovke ne poznaju granice (hehehe).

* "Ginscal Agave" bar (ponovo) - overa mezcala broj 2. Ovog puta sam hteo mezcal čiji će naziv biti u suprotnosti sa prethodnim, ali sam dobio "La venenosa" ("Otrovnica"). Takođe, dobili smo dodatnu porciju cvrčaka. Moj prijatelj je pio koktel, ali se ne sećam naziva, a ne seća se ni on.

III dan: USHIĆENJE OVERLOAD I VREME ZA POLAZAK

* "Marrone" kafić

* "Jeff's Pastizzeria" - brutaaaalna peciva sa graškom i sirom (pastizz), i jedini tip pekare koji valja posetiti na Malti. Da mi je neko rekao da ću se oduševiti pecivom sa nadevom od dinstanog graška, rekao bih da je lud.

* Bazilika: Sanctuary Basilica of Our Lady of Mt. Carmel - crkve su uvek lepe za gledanje, čak iako u životu nisi kročio u istu.

* Nacionalna biblioteka Malte (National Library of Malta) - pre ulaska u centralnu prostoriju (uh), dočekaju te giljotina za papir i uređaj za snimanje mikrofilmom, artefakti koji uzburkavaju samo maštu bibliotekara. Centralna prostorija, ja sam ostao bez reči, iako se većini to čini kao gomila prašnjavih, matorih knjiga. Što i jeste. Dobio sam i knjižicu o instituciji, jer moj prijatelj zna da sam nenormalan kad mi je struka u pitanju (hvala brateee <3). Napomena: ukoliko planirate posetu, ponesite pasoš sa sobom.

* "Eddie's Cafe Regina"

* "Meli Bookstore" (ponovo) - vlasnik nas je prepoznao od prekjučerašnje posete, pa smo malo i proćaskali i saznali da je Yugo (ili model automobilčića?) bio popularan na Malti svojevremeno i prvi put sam sreo čoveka koji je nekako propustio raspad Jugoslavije i šta se potom dešavalo, jer nije bio siguran gde je Srbija. Ludilo.

* "D'Amato records" - nešto što sam odmah video i upamtio jeste da se u Valeti nalazi jedna od najstarijih prodavnica nosača zvuka, koja mi je pružila i priliku da se cenkam. Suveniri u vidu "Posvećenja proleća" od Stravinskog (!) i singlice lokalnog benda The Vikings (piše da je rokenrol, nema ništa na internetu o njima!!!) stoje od sada u kolekciji.

* "Kantina" kafić

* Nacionalni muzej arheologije (National Museum of Archaeology) - odlične postavke o preistorijskom razdoblju Malte, uporedo sa malteškim nalazištima na mapi su bili i lokaliteti Vinče i Starčeva, to jest kulture koje su živele na našem tlu (a koje sam video pre dve godine u kragujevačkom Narodnom muzeju). Takođe, ko voli numizmatiku, FANTASTIČNA KOLEKCIJA se nalazi tamo. Najinteresantnija skulptura je "Spavajuća gospa" (The Sleeping Lady), udobno ušuškana Venera, elegantna i tajnovita, koju vidite na fotografiji ispod.

Sve što je lepo kratko traje, ali ne i nalet glavobolje čim smo izašli iz aerodroma "Nikola Tesla" - prosto se čovek umori čim ugleda nered, haos i smorene ljude, kao i dezorganizovani prevoz, kakav je inače u Beogradu.

Do sledeće avanture, javite kako je vama bilo na Malti, ukoliko se odlučite za polazak tamo!